Durf jij te kiezen voor succes?

“Een strategie is meestal bedoeld voor de lange termijn. Om doelstellingen te bereiken zal er een keuze moeten worden gemaakt uit mogelijke wegen en middelen.” (bronToch blijkt uit mijn gesprekken met young profs uit de accountancy branche dat weinig kantoren een duidelijke strategie hebben. Hierdoor stellen de young profs dat het onduidelijk is waar het kantoor voor staat. Tijd om hier verandering in te brengen.

Volgens het CBS zijn er in het derde kwartaal van 2018 in totaal 32.600 bedrijven werkzaam in de branche Accountancy, administratie e.d. (SBI code 692). 80% hiervan is éénmanszaak of ZZP’er en ruim 6.000 kantoren hebben 1 of meer werknemers. Hoe zorg je er dan voor dat je de juiste strategie bepaalt en je jezelf als kantoor onderscheidt van de massa? In dit blog schets ik de 3 stappen voor een succesvolle strategie en geef ik een dringend advies.

Huidige beeld

Om te bepalen waar je naartoe wilt, maar vooral ook kunt, is het belangrijk om te weten waar je als kantoor nu staat. Daarom is het belangrijk om jezelf een aantal vragen te stellen:

  • Welke mensen hebben we aan boord?
  • Wat zijn hun expertises?
  • Welke expertises hebben we niet in huis?

Zorg ervoor dat je antwoord krijgt op dit soort vragen, voordat je nadenkt over de toekomst van je kantoor. Het is namelijk essentieel om eerst te weten waar je staat. Daarna kun je bepalen waar je naartoe wilt, zodat je vervolgens de juiste stappen kunt bepalen.

Toekomst

Naar de toekomst kijken is natuurlijk mooi en ook erg belangrijk, maar het toekomstbeeld moeten wel realistisch zijn. Blijkt uit bovenstaande vragen bijvoorbeeld dat je binnen je kantoor alleen maar digibeten en/of mensen hebt die liever klantcontact mijden, dan wordt het lastig om in één stap het pro-actieve digitale kantoor te worden dat je voor ogen hebt. Als blijkt dat noodzakelijke kennis niet in huis is of je met de huidige medewerkers de slag niet kan slaan, is het tijd om keuzes te maken. Mijn advies is dan ook om naar de toekomst te kijken met je huidige beeld in je achterhoofd. Misschien is het bijvoorbeeld wel verstandig om naast je huidige activiteiten een nieuw kantoor te starten in plaats van het huidige om te vormen.

Strategie

Zodra je de huidige situatie en de toekomst helder hebt, kun je jouw strategie bepalen. Om de strategie en de bijbehorende verandering tot een succes te maken weet je inmiddels dat de mens de belangrijkste kritische succesfactor is. Betrek je mensen daarom al vroeg in het traject. Schets het toekomstbeeld dat je voor ogen hebt en de doelen van de organisatie die daarbij horen. Breek het toekomstbeeld eventueel op in kleinere stapjes, zodat het voor een ieder behapbaar is. Ook hier is het weer belangrijk om vragen te stellen. Niet aan jezelf, maar juist aan de medewerkers:

  • Hoe kunnen we volgens jullie onze doelen behalen?
  • Wat moeten we hier volgens jullie voor doen?
  • Wie kan en wil dat doen? (wat zijn de ambities en kwaliteiten van de medewerkers)
  • Welke kennis hebben we nog niet in huis om onze doelen te bereiken?

Hierdoor maak je iedereen onderdeel van de verandering en bepaal je samen de te volgen strategie. Door het gesprek open aan te gaan ontdek je elkaars (onontdekte) kwaliteiten, behoeftes en ambities. Je kunt dit optimaal benutten door de juiste mensen de juiste zaken op te laten pakken. Ook stel je mensen hierdoor in staat om te kiezen om wel of niet mee te gaan in de verandering. Vervolgens kun je afspraken maken en mensen verantwoordelijk maken voor een taak, zodat ze zich nog meer betrokken voelen. Op deze manier wordt het niet de strategie van het kantoor, maar wordt het de strategie van de hele organisatie!

Kiezen

Wélke keuzes je maakt is niet het meest belangrijke, maar zorg ervoor dat het keuzes zijn die bij het kantoor passen. Door te kiezen komt er duidelijkheid. Door duidelijkheid kun je doelen stellen. Doelen leiden tot taken en verantwoordelijkheden. Taken kun je controleren en op verantwoordelijkheden kun je mensen aanspreken. Mensen kunnen op hun beurt bijdragen aan het bereiken van de doelen en krijgen daarmee zingeving (belangrijkste drijfveer millennials). Dit zorgt voor een win win situatie voor iedereen. Mijn advies is dan ook: stop met afwachten en KIES voor succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.